Περιοδοντίτιδα: Μάθετε Τα Πάντα Για Τη Θεραπεία Της

Η περιοδοντίτιδα, η πιο βαριά μορφή περιοδοντικής νόσου, αποτελεί μία κατάσταση για την οποία δεν προβλέπεται μεν πλήρης θεραπεία, αλλά, εφόσον η αρχή για την αντιμετώπισή της γίνει έγκαιρα, μπορεί να παραμείνει στάσιμη. Παρακάτω θα μάθουμε τι είναι ακριβώς η περιοδοντίτιδα, τι η επιθετική και η χρόνια περιοδοντίτιδα. Ακόμα, θα μιλήσουμε σχετικά με τα αίτια που ενδεχομένως την προκαλούν, αλλά και για τα συμπτώματα, όπως η υποχώρηση των ούλων, τα οποία θα μας οδηγήσουν στη διάγνωσή της. Τέλος, θα γίνει αναφορά στο πώς θεραπεύεται και ποιο το κόστος του θεραπευτικού πλάνου, μέρος του οποίου είναι ο βαθύς καθαρισμός περιοδοντίτιδας.

Τι Είναι

Η περιοδοντίτιδα, όπως ήδη αναφέρθηκε, αποτελεί την πιο βαριά μορφή της περιοδοντικής νόσου. Στην περιοδοντίτιδα, πέραν των ούλων, προσβάλλεται και το φατνιακό οστό που περιβάλλει και στηρίζει το δόντι. Οι ιστοί που περιβάλλουν το δόντι, γνωστοί και ως περιοδοντικοί ιστοί, αρχίζουν να υποχωρούν σταδιακά, με αποτέλεσμα το δόντι να χάνει τη στήριξή του και να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα με τα δόντια, τα ούλα, τα οστά και τους υποστηρικτικούς ιστούς των δοντιών.

Η επιθετική και χρόνια περιοδοντίτιδα αποτελούν δύο είδη της νόσου, με τη χρόνια να είναι η πιο συχνή μορφή της. Στην επιθετική περιοδοντίτιδα η απώλεια πρόσφυσης συμβαίνει γρήγορα, ενώ το φατνιακό οστό καταστρέφεται επίσης ταχύτατα. Η χρόνια φλεγμονή μέσα στους περιοδοντικούς ιστούς έχει ως αποτέλεσμα τη χρόνια περιοδοντίτιδα. Σε αυτή τη μορφή περιοδοντίτιδας η απώλεια της πρόσφυσης της οστικής μάζας και των ούλων συμβαίνει σταδιακά.

Πού Οφείλεται

Η κύρια αιτία της περιοδοντικής νόσου και, κατ’ επέκταση της περιοδοντίτιδας, είναι η μικροβιακή πλάκα. Η μικροβιακή πλάκα είναι μια κολλώδης μεμβράνη βακτηρίων η οποία σχηματίζεται συνεχώς πάνω στα δόντια. Εάν η πλάκα δεν απομακρύνεται με την καλή στοματική υγιεινή, σκληραίνει και γίνεται πέτρα, με αποτέλεσμα να προκύπτει ερεθισμός  και φλεγμονή των ούλων. Ωστόσο, πέρα από τη μικροβιακή πλάκα, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες επηρεάζουν την υγεία των ούλων και συμβάλλουν στην ανάπτυξη της περιοδοντίτιδας.

Μερικοί βασικοί παράγοντες κινδύνου εκδήλωσης περιοδοντίτιδας και περιοδοντικής νόσου είναι οι παρακάτω:

• η κακή στοματική υγιεινή: Σε αυτή περιλαμβάνεται το μη τακτικό βούρτσισμα των δοντιών και η μη χρήση οδοντικού νήματος.
  • το κάπνισμα: Το κάπνισμα μειώνει την ικανότητα του σώματος να καταπολεμήσει τις λοιμώξεις, οπότε είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει την υγεία των ούλων.
  • η κληρονομικότητα - η γενετική προδιάθεση: Ορισμένοι άνθρωποι είναι πιο επιρρεπείς στην περιοδοντίτιδα λόγω κληρονομικότητας.
  • οι συστηματικές ασθένειες: Διάφορες ασθένειες, όπως είναι ο διαβήτης, ενδέχεται να αυξήσουν τον κίνδυνο περιοδοντίτιδας.
  • οι διάφορες ορμονικές αλλαγές: Οι ορμονικές αλλαγές που συμβαίνουν κατά την εγκυμοσύνη, την εφηβεία, καθώς και την εμμηνόπαυση μπορούν να κάνουν τα ούλα πολύ πιο ευαίσθητα.
  • το σφίξιμο των δοντιών: Το σφίξιμο των δοντιών είναι πιθανό να είναι ένας λόγος για την εμφάνιση της περιοδοντίτιδας.
  • το στρες: Το στρες αποτελεί και αυτό έναν βασικό παράγοντα κινδύνου για την πρόκληση περιοδοντίτιδας, καθώς η αντίσταση των ούλων στα διάφορα παθογόνα βακτήρια μειώνεται όταν βιώνουμε στρες.
  • η λήψη φαρμάκων: Διάφορα φάρμακα που λαμβάνονται για συγκεκριμένες ασθένειες, όπως ο διαβήτης, ή φάρμακα που επηρεάζουν τις ορμόνες ίσως συμβάλλουν στην εκδήλωση περιοδοντίτιδας.
  • η κακή διατροφή και η παχυσαρκία: Η παχυσαρκία, ως αποτέλεσμα της κακής διατροφής, συνδέεται με την περιοδοντίτιδα και της περιοδοντικής νόσου ευρύτερα.

Ποια Είναι Τα Συμπτώματα

Η περιοδοντίτιδα, όπως και η περιοδοντική νόσος ευρύτερα, είναι συχνά σιωπηρή, καθώς πρόκειται για μια κατάσταση η οποία εξελίσσεται πολύ αργά. Το γεγονός αυτό σημαίνει ότι τα συμπτώματα μπορεί να μην εμφανιστούν μέχρις ότου να φτάσει η νόσος σε προχωρημένο στάδιο. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα προειδοποιητικά σημεία της νόσου των ούλων στα οποία περιλαμβάνονται τα ακόλουθα:

• κόκκινα, πρησμένα ή ευαίσθητα ούλα (ερυθρότητα, πρήξιμο και ευαισθησία)
  • αιμορραγία κατά το βούρτσισμα, τη χρήση νήματος ή την κατανάλωση σκληρής τροφής
  • ούλα που υποχωρούν ή απομακρύνονται από τα δόντια, κάνοντας τα δόντια να φαίνονται μακρύτερα από πριν (υποχώρηση των ούλων)
  • κινητικότητα δοντιών, η οποία οφείλεται στο γεγονός ότι τα ούλα υποχωρούν
  • εκροή πύον από τα ούλα, η οποία δημιουργεί άσχημη αναπνοή
  • επίμονη κακοσμία, η οποία συνδέεται με το πύον που εκρέει
  • αλλαγή στον τρόπο που τα δόντια ταιριάζουν κατά το δάγκωμα
  • αλλαγή στην εφαρμογή των μερικών οδοντοστοιχιών

Ποια Είναι Τα Στάδια

Η περιοδοντίτιδα χωρίζεται σε διάφορα στάδια, ανάλογα με τη σοβαρότητα της πάθησης. Έτσι, προκύπτουν τα εξής 4 στάδια:

• ουλίτιδα: Η ουλίτιδα αποτελεί το πρώτο στάδιο της νόσου. Αν ένας ασθενής πάσχει από χρόνια ουλίτιδα, έχει αυξημένες πιθανότητες να εκδηλώσει και περιοδοντίτιδα κάποια στιγμή.
  • αρχόμενη περιοδοντίτιδα: Στο 2ο στάδιο αρχίζουν να εκδηλώνονται συμπτώματα, όπως η χαλάρωση των ούλων.
  • μέτρια περιοδοντίτιδα: Στη μέτρια περιοδοντίτιδα τα συμπτώματα γίνονται ολοένα και πιο έντονα, με την οστική μάζα γύρω από το δόντι να μειώνεται όλο και περισσότερο.
  • προχωρημένη περιοδοντίτιδα: Η προχωρημένη περιοδοντίτιδα είναι το τελικό στάδιο, το πιο σοβαρό της νόσου. Εδώ, η χαλάρωση των ούλων και η κινητικότητα των δοντιών γίνονται εντονότερα, γι’ αυτό και μπορεί να σημειωθεί απώλεια δοντιών.

Διάγνωση Και Θεραπεία

Η διάγνωση της περιοδοντίτιδας γίνεται μέσω της οδοντιατρικής εξέτασης, που περιλαμβάνει τον έλεγχο των ούλων για φλεγμονή, τη μέτρηση του βάθους των θυλάκων, και τη χρήση ακτινογραφιών για να εντοπιστεί η απώλεια οστού.

Η θεραπεία της περιοδοντίτιδας γίνεται με σκοπό την πλήρη απομάκρυνση των μικροβίων και των τοξινών από τις οδοντικές επιφάνειες. Με αυτό τον τρόπο, καταστέλλεται η φλεγμονή και τα καταστρεπτικά αποτελέσματα αυτής για το περιοδόντιο. Ο καθαρισμός αυτός της περιοδοντίτιδας επιτυγχάνεται με μηχανικά μέσα. Στις περισσότερες των περιπτώσεων η θεραπευτική αυτή προσέγγιση είναι αρκετή και ο ασθενής, στη συνέχεια, μπαίνει σε ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα επανελέγχων και διατήρησης του θεραπευτικού αποτελέσματος.

Ορισμένα, όμως, περιστατικά χρήζουν περαιτέρω θεραπείας από εξειδικευμένο περιοδοντολόγο όπου εκτελεί τη χειρουργική φάση της θεραπείας. Μια χειρουργική επέμβαση, όπως η επέμβαση μείωσης θυλάκων, πραγματοποιείται προκειμένου να μειωθεί το βάθος των θυλάκων και να γίνεται καλύτερα ο καθαρισμός.

Προληπτικά Μέτρα Και Φροντίδα Στο Σπίτι

Η πρόληψη αποτελεί πάντα την καλύτερη μέθοδο αντιμετώπισης. Στην περίπτωση της περιοδοντίτιδας υπάρχουν ορισμένα μέτρα, τα οποία έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικά. Σε αυτά ανήκουν τα εξής:

• καθημερινή στοματική υγιεινή: Το βούρτσισμα των δοντιών δύο φορές την ημέρα, η χρήση του οδοντικού νήματος καθημερινά ή και ενός στοματικού διαλύματος συμπληρωματικά είναι εξαιρετικά σημαντικά.
  • αποφυγή καπνίσματος: Το κάπνισμα μειώνει την αποτελεσματικότητα της θεραπείας και επιδεινώνει την πάθηση, οπότε συστήνεται να μειώνεται ή και να διακόπτεται, αν είναι δυνατόν.
  • υγιεινή διατροφή: Μια διατροφή πλούσια σε βιταμίνες και ασβέστιο, με μειωμένη ποσότητα ζάχαρης, μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της υγείας των ούλων και των δοντιών.
  • τακτικές επισκέψεις στον οδοντίατρο: Η επίσκεψη στον οδοντίατρο κάθε έξι μήνες για επαγγελματικό καθαρισμό και έλεγχο κρίνεται απολύτως απαραίτητη.

Η περιοδοντίτιδα είναι μια σοβαρή πάθηση που απαιτεί άμεση και αποτελεσματική θεραπεία. Με την κατάλληλη φροντίδα και θεραπεία, τα συμπτώματα μπορούν να ελεγχθούν και η υγεία του στόματος να αποκατασταθεί. Η πρόληψη είναι η καλύτερη προσέγγιση, και η τακτική παρακολούθηση από τον οδοντίατρό σας είναι απαραίτητη για να διατηρηθεί η στοματική υγεία και να αποφευχθούν μελλοντικά προβλήματα.

Ο οδοντίατρος - χειρουργός Δρ. Άδωνις Αντωνίου βρίσκεται στη διάθεσή σας για να σας ενημερώσει σχετικά με την περιοδοντίτιδα και τη θεραπεία της. Μάθετε για τα αίτια, τα συμπτώματα, τα στάδια (ουλίτιδα, αρχόμενη, μέτρια και προχωρημένη περιοδοντίτιδα), πώς γίνεται ο καθαρισμός περιοδοντίτιδας και ποια η τιμή του. Πραγματοποιήστε την επικοινωνία σας μαζί του μέσω τηλεφώνου ή συμπληρώνοντας τη φόρμα επικοινωνίας και κλείστε το ραντεβού σας.

Antoniou Dental Care
Επικοινωνείστε μαζί μας και κλείστε άμεσα ραντεβού

Επιλέξτε το ραντεβού σας